Jeg er en av de «skolesmarte». Men når jeg er på gruppe med de med «middels måloppnåelse», har de en forståelse av stoffet jeg bare kunne drømt om.

Når du begynner i syvende klasse, begynner lærerne å forberede deg på at du snart skal bli målt i alt. Alt du gjør på skolen vil bli analysert, bedømt og satt en karakter på.

Denne karakteren skal fortelle de andre rundt deg om du er smart eller dum. Året du er 13 år begynner kjøret. De tester deg, sjekker hvor god du er, slik at alle skolene vil kunne se hvor smart du har vært når du går ut av ungdomsskolen. Dette skal så avgjøre om du får gjøre og bli det du vil.

Det blir målt i skalaen fra én til seks. Men hvor mye kan egentlig sekstallet si oss?

Er man dum uten sekser?

Kan alle de gode egenskapene som er skole- eller jobbrelevante bli målt på denne måten?

Er det riktig at de som ikke er det vi kaller «skolesmart», blir stemplet som dum fordi de fikk en treer på en prøve?

Jeg er selv en av de «skolesmarte», med et snitt på over fem. Jeg har vært en av nerdene siden ungdomsskolen, som er blitt sett på som den smarte av alle de som ikke kjente meg, inkludert de som bestemte om jeg var bra nok for linjen deres.

Men jeg har vært i gruppearbeid med de med «middels måloppnåelse», og var det noe jeg lærte så var det at jeg var ikke den smarte.

Må tenke alternativt

De satt ofte med en forståelse eller en interesse jeg bare kunne drømt om. Det jeg så på som vanskelig, var en selvfølgelighet for dem, fordi de så sammenhengene. Alt jeg gjorde, var å pugge alt utenat, for så å sitere det på et ark. Likevel var det jeg som endte opp med de gode karakterene. Er det riktig? Jeg mener ikke at vi skal slutte med karaktersetting, for skoler og arbeidsplasser trenger vurderingsresultater. Men når lærere setter karakterer på elevene: Må en geografiprøve bestå av pugging av fremmedord? Må alt være perfekt formulert? Er det greit å sette en dårlig karakter på noen som har forstått det, men ikke klarer å få det ned på papiret? Er det ikke mulig å måle smarthet på en annen måte enn spørsmål og fasit?

Må en geografi- prøve bestå av pugging av fremmedord?

Tirsdag 7. april

IDA KUMMERVOLD (16)