Jente(19)

Vi får høre fra lærerne at vi må slutte å klage. At vi egentlig ikke har så mye å gjøre. At vi må bli vant til alle disse vurderingene, for det vil bli enda mer i 10. klasse, på videregående og senere i arbeidslivet. Jeg drukner i arbeidsoppgaver, og dette er de motiverende ordene jeg får.

Stress og press blant skoleelever har vært mye omtalt i mediene den siste tiden. Dette er ikke uten grunn. Vi har opptil flere prøver, innleveringer og lekser hver uke. I tillegg til fritidsaktiviteter utenfor skolen.

Av og til stiller læreren meg dette spørsmålet: «Vel, hvorfor trener du hvis du har så mye skolearbeid?» Kjære lærer, det kan jeg fortelle deg. Her jeg bor, er det også viktig med sosial status og en godt trent kropp. Du skal være flink på skolen, men ikke en nerd. Å sitte hjemme og øve til en prøve blir i dagens samfunn sett på som «sykt ukult».

Kanskje høres det overfladisk ut? Det er det kanskje også. Norske elever er ufattelig heldige som har mulighet til å gå på skole og ha en lys fremtid med utdanning. Denne luksusen er det faktisk ikke alle som har. Allikevel er jeg bekymret over hvordan den norske skolen er blitt. Prøvefokuset øker, men elevenes motivasjon synker. Er det en slik utvikling vi ønsker oss?

Hvis dere voksne flere ganger i uken skulle blitt vurdert ut ifra kollegene deres og fått poeng som viser om dere gjorde jobben bedre eller dårligere enn dem, ville det nok ha blitt mye for dere også. Tenk litt på det.

Det blir mer vurdering, mens motivasjonen min synker